Migdały – najszlachetniejsza odmiana orzecha w zdrowej kuchni

Migdały

Migdały uważane są za jedną z najszlachetniejszych odmian orzecha. Ogromna ilość zawartych w nich składników odżywczych powoduje, że posiadają one liczne właściwości zdrowotne i bardzo pozytywnie wpływają na pracę naszego organizmu – redukują poziom cholesterolu, ułatwiają odchudzanie, a nawet poprawiają wydolność mięśni.

Migdały dotarły do nas z Bliskiego Wschodu i dzięki wysokiej ilości składników odżywczych (szczególnie witamin i związków mineralnych) są uważane za jedną z najszlachetniejszych odmian orzechów. Bardzo często wykorzystywane są w diecie odchudzającej, jednak ich zbawienne oddziaływanie na organizm sprawia, że powinny stać się nieodłącznym elementem każdej zdrowej kuchni.

Migdały – stały składnik w kuchni fit

Choć migdały są orzechami dość kalorycznymi, zawierają sporą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych, dzięki czemu są bardzo pomocne w odchudzaniu i powinny stanowić stały element zdrowej kuchni. Nienasycone tłuszcze pozytywnie wpływają na proces metabolizmu naszego organizmu, a przy okazji hamują gromadzenie się tkanki tłuszczowej. Ponadto, migdały są również bardzo bogatym źródłem błonnika, który wywołuje psychofizyczne uczucie sytości i reguluje pracę jelit. Orzechy te zawierają także więcej białka niż niektóre rośliny strączkowe i, co bardzo ważne dla sportowców, mają wysoką zawartość argininy – aminokwasu, który podnosi wydolność mięśni. Warto jednak pamiętać, że migdały będą spełniały swą rolę, jeśli będą spożywane w rozsądnych ilościach. Ich nadmiar może bowiem powodować wzrost wagi lub doprowadzić do zaparć.

Wartości odżywcze migdałów

Migdały charakteryzują się bardzo wysoką zawartością witamin B2 i E, która przewyższa poziom zawartości tych witamin w innych orzechach. Migdały są również bogatym źródłem składników odżywczych (w tym m.in. potasu), które pozytywnie wpływają na nasz organizm i działają zapobiegawczo w przypadku przewlekłych chorób serca i cukrzycy. Wspomniana już witamina E, potas i flawonoidy obniżają ciśnienie tętnicze, poprawiają krążenie, a przy okazji redukują poziom „złego” cholesterolu we krwi hamując jednocześnie rozwój wolnych rodników. Magnez zawarty w migdałach wspomaga natomiast pracę całego układu nerwowego, poprawia koncentrację, a także ma właściwości przeciwdepresyjne. Okazuje się, że migdały pomagają również w chorobach układu moczowego, poprawiają kondycję włosów i paznokci, a nawet redukują zgagę i mdłości u przyszłych mam.

Migdały w Twojej kuchni

– 100 g migdałów dostarcza ok. 590 kcal, ok. 21,4 g białka, ok. 52 g tłuszczy, ok. 21,55 g węglowodanów (w tym 4,35 g cukrów prostych) i ok. 12,5 g błonnika.

– Migdały świetnie sprawdzą się jako dodatek do sałatek, bądź kurczaka, a nawet jako panierka do ryb.

– Orzechy te znajdą również swoje zastosowanie w deserach. Pokruszone, zmielone lub w formie płatków mogą stanowić posypkę lub składnik kruszonki.

– Zblendowane z wodą, jako mleko migdałowe, mogą być świetnym substytutem dla zwykłego mleka – szczególnie dla osób nietolerujących nabiału.

– Mąka migdałowa może natomiast z powodzeniem zastąpić tradycyjną mąkę i być wykorzystywana do wypieku ciast czy pieczywa.