Jagody Goji – skarbnica witamin i minerałów

nasiona-goji

Jagody goji są znane już od ponad dwóch tysiącleci i cieszą się ogromną popularnością szczególnie w krajach wschodnich. Choć do naszej kuchni dotarły stosunkowo niedawno, zdążyły już zyskać grono swoich zwolenników. Nic dziwnego, bowiem jagody goji są bardzo bogatym źródłem aminokwasów, witamin i związków mineralnych, które świetnie wpływają na pracę naszego organizmu.

Jagody goji to niewielkie owoce kolcowoja pospolitego, których rozmiar rzadko przekracza 2 cm. Chińska roślina, z której pochodzą, znana jest także jako kolcowój szkarłatny, jednak najpopularniejszą jej odmianą jest kolcowój tybetański – to właśnie do owoców tego krzewu odnosi się nazwa „goji”. Od ponad 2500 lat, jagody te wykorzystywane są w medycynie naturalnej krajów azjatyckich, których mieszkańcy doceniają ich zbawienne właściwości i wykorzystują jako lekarstwo na obniżoną odporność, dolegliwości związane ze stawami oraz problemy z wątrobą, płucami i sercem. W Państwach Środka to także uznany sposób na zachowanie wiecznej młodości.

Jagody goji – wartości odżywcze

Jagody goji to niezwykle bogate źródło zbawiennych dla naszego organizmu składników odżywczych. Owoce zawierają bardzo wysoki poziom witaminy C, a także związków takich, jak tokoferol, niacyna czy ryboflawina, będąc jednocześnie źródłem aminokwasów i dobrych tłuszczów. Ponadto, niewielka jagoda wspiera procesy antyoksydacyjne naszego organizmu i pomaga usuwać z niego zbędne toksyny. Wszystko za sprawą polifenoli – bioaktywnych składników, które wspierają zwalczanie wolnych rodników. Okazuje się, że jagody goji to także bardzo bogate źródło składników mineralnych. W owocach znajdują się duże ilości potasu, wapnia, żelaza, magnezu, a także fosforu, cynku i niezwykle rzadko występującego naturalnie germanu.

Jagody goji, czyli superfood

Trzeba też podkreślić, że jagody są niezwykle bogatym źródłem karotenoidów, których zawartość może wynosić aż 0,5% ich suchej masy. Choć ponad połowę z nich stanowi zeaksantyna, w owocach obecne są również likopen czy popularny beta-karoten. Specjaliści uważają, że owoce kolcowoju doskonale wpływają na poziom cholesterolu we krwi i odznaczają się właściwościami przeciwmiażdżycowymi, przeciwutleniającymi i ochronnymi. Z tego powodu, jagody goji są uważane za „superfood” – superżywność bogatą w cenne składniki odżywcze i witaminy.

Jagody goji w Twojej kuchni:

– 100 g jagód goji dostarcza 370 kcal, 12 g białka, 10 g tłuszczy, 68 g węglowodanów i 10 g błonnika.

– Jagody goji, choć przypominają żurawinę, są nieco mniej słodkie w smaku. Można spożywać je na surowo w postaci suszonych owoców, jednak z zachowaniem odpowiedniej ilości – jagody są stosunkowo kaloryczne, a przyszłe mamy powinny je wykluczyć ze swojej diety całkowicie.

– Świetnie sprawdzają się także jako dodatek do mięs, sałatek i zup – w tym wypadku, jeszcze przed wymieszaniem z innymi produktami, warto je najpierw ugotować.

– W krajach azjatyckich z jagód goji przyrządza się głównie napary i herbaty, jednak wykorzystuje się je również do produkcji soków, nalewek i win.